Szinaja telekabinnal

Most, hogy a nyári, elviselhetetlen hőség alábbhagyott, ideje, hogy mindannyian előbújjunk a csigaházainkból és kiránduljunk egy jót.

Viszont, ha családi kirándulást szeretnénk szervezni, akkor már kissé nehezebb összehangolni az igényeket. Hisz olyan kalandokat kell keressünk, amely mindenki számára élvezetes, de senki számára nem megterhelő.

Szerencsére ez nem okoz gondot azoknak, akik Románia egyik legismertebb hegyi településére, azaz Szinajára utaznak kikapcsolódni. Mert a Prahova megyei városban telekabin vagy gondola segítségével, játszi könnyedséggel emelkedhetünk 2000 méter fölé, és gyönyörködhetünk a Kárpátok szépségeiben.

Ha úgy érzik, hogy nem túl tériszonyosak ilyen magasba tartani velem, akkor öveket bekapcsolni. Indul az utazás!

Szinajáról két szóban

Brassótól mindössze 48 km-re délre járunk, de ez éppen elégséges is ahhoz, hogy kellően benyomuljunk a Déli-Kárpátok egyik nagy tömbjébe, a Bucsecs-hegységbe.

Ha a globális felmelegedés ebbe is nem szólna bele, akkor elmondhatjuk, hogy Szinaján a sokévi éves átlaghőmérséklet mindössze 8 Celsius-fok.

De ez sem tudta megakadályozni a múlt században az embereket abban, hogy itt lakjanak, így század eleji alig 4000 lakosú település a század végére megnégyszereződik.

Ehhez nagyban hozzájárul az is, hogy I. Károly román király építtetett egy kastélyt 1873 és 1914 között, amely nyári rezidenciaként szolgált a számára.

A kastély ma már Románia egyik legfontosabb történelmi jellegű műemléke, amelyet mindenki csak Peleş-kastély néven ismer. A kastélyról még sokat lehetne mesélni, például, hogy már 1883 óta rendelkezik központi fűtésrendszerrel, de talán majd a legközelebbi utunk során, ha arra járunk.

Mert most kimondottan a hegyek fölé tartunk, hogy eljussunk a 2103 méter magas Furnica csúcsra, amely szabad-fordításban Hangya Csúcs-ként nevezhető.

Kaland Szinaján

Bevallom magam sem tudom, hogy melyik lenne a leghelyesebb szóhasználat a felvonókra, ezért azt javaslom, hogy maradjunk meg azoknál a szavaknál, amelyeket a román nyelv is használ, hisz ha kirándulni szeretnénk, akkor úgyis ezekkel a szavakkal tudunk érvényesülni.

Szóval azt kell tudni, hogy Szinaján a csúcsra Telekabinnal és Gondolával is fel lehet jutni. A kettő között pedig két lényeges különbség is van.

Aki a gondolát választja, az le tud ülni, viszont a gondola nem áll meg a csúcson, sietni kell a kiszállással.

Ezzel ellentétben a telekabin, akkor indul, amikor mindenki beszállt és az ajtókezelő bezárta az ajtót, majd jelt adott az indulásra. Ilyen szempontból sokkal kényelmesebb, viszont az egész telekabin régi konstrukció, és állni kell benne. Persze ez sem nagy akadály, hisz az út a csúcsig mindössze pár perc.

Fontos tudni, hogy bár a térképen nem látszik elsőre, de a telekabin a város központjából indul, nem kell kikapaszkodni annak szélére. Ha nem találjuk, akkor nyugodtan keressünk rá a Florescu–Știrbei-palotára, amely a város legrégebbi, máig fennmaradt polgári épülete.

Egyébként az egész város dimbes-dombos, szűk utcák kavalkádja, amely nagyon hangulatos, de nehezíti az autós közlekedést.

Na de ha beültünk a telekabinba, akkor máris elindultunk felfedezni a Kárpátokat. Első megálló 1400 méter környékén van, amely a Cota 1400 nevet viseli.

De azt javaslom önöknek, főleg ha szép, napos idő van, hogy egyből szálljunk is át a következő felvonóba, és menjünk fel a Cota 2000-re, mert a hegytetőn gyorsan változik az időjárás. És ha épp el kezd esni odafent, jó esélye van annak, hogy 1400 méteren még mindig süt a nap, és kellemesen el tudunk fogyasztani egy ebédet az egyik étteremben.

Körülbelül ennyit kell tudni, ha telekabinnal szeretnénk feljutni a csúcsra. Ha pedig felértünk, máris gyönyörködhetünk a hegyek szépségeiben.

Bár elsőre úgy tűnhet, hogy minden kopár és unalmas, de valójában ez közel sincs így. Számos növényfaj és virág él a hegyen, hogy csak egyet említsek példaként, érdemes megcsodálni a Havasszépe virágot, amely a Kárpátokban 1700 és 2500 méter között él.

A medvétől itt már nem kell tartani, mert ha csak nem ül fel ő is az egyik liftbe, akkor nem jön fel ő a hegyre, nincs keresnivalója ott. Viszont juhászokkal és juhász kutyákkal lehet még találkozni.

Elveszve a felhők felett…

A legnagyobb élményt a hegyen mégis az adja, amikor azt érezzük, hogy a felhők felett járunk.

Aki gyakran kirándul a Kárpátokban, az már találkozott azzal a jelenséggel, amikor ülünk a hegy tetején, és nézzük, hogy a völgyből érkezik felfelé a köd. Ez pedig általában elég gyorsan szokott történni, és aki még nem látott ilyent, az szinte várja a találkozást, hisz nem tudja eldönteni, hogy felhőt lát vagy ködöt szállni felfelé. Így pedig megáll és vár.

A válaszon pedig nyomban meg is fog lepődni, mert amint megérkezik a felhő, ködbe borul a táj, ha pedig kellő csapadékkal rendelkezik, akkor esni is kezd. Tehát mindkettő volt egyszerre.

Az eső nem is lenne baj, hisz aki a hegyre megy, annak kötelező felkészülni az esőre is, viszont a ködre elfelejt felkészülni az ember az adott pillanatban. Az pedig oly sűrű is tud lenni, hogy szó szerint az orrunkig sem látunk el.

Így a legjobb, amit tehetünk, az mindössze annyi, hogy leülünk mindannyian egy helyre, és várjuk, hogy kitisztuljon. Ami rendszerint 10-20 perc alatt meg is történik a szeszélyes hegyen, mi pedig tovább kirándulhatunk.

Hát valahogy így tettünk mi magunk is, leültünk és vártuk a tisztulást. Floppy kutyánk viszont gondolt egyet és azt mondta, hogy nem jól van az úgy, hogy a 4 főből álló csapatunk, máris két táborra szakadt. Ezért fogta magát, és szép csendben eltűnt a ködben, hogy ő biza az orra után haladva megkeresi a többieket.

Amire pedig észre vettük a dolgot, akkora már távolabbra járt tőlünk, és csak a sokadik hívásra került elő. Szóval elmondhatja, hogy élete első 2000 méter feletti kirándulásán elveszett a hegyek közt.

Na hát arra ügyeljenek, hogy ha Szinaján járnak, nehogy önök is elvesztődjenek a ködben, és szívják jól tele magukat friss, hegyi levegővel, mert nem mindennap jár az ember ilyen csodás helyeken.

Ha pedig úgy gondolják, akkor érdemes velem tartaniuk, mert az őszi kirándulás sorozatunk alkalmával még öt nagyszerű helyszín kerül bemutatásra, Kárpátokon innen és túl.

Tartalmas kirándulásokat mindenkinek!

Mozgássérülteknek megközelíthető: nehézkesen
Kisállatoknak: megengedett
Szinaja webkamera (élő): infoalpin.ro
Elektromos autó töltőállomások Szinaja közelében: ro-evmap.ro

Adatok frissessége: 2022.09.16
Sokkal több felvételt láthat erről a helyről a Facebook illetve az Instagram oldalamon.

Célom, hogy mások is szépnek lássák a mi vidékünket. Ha támogatni szeretne ebben, kérem ossza meg ezt a bejegyzést az alábbi gombok segítségével.

• 100 mm

Szinaja fentről nézve
  • 42 mm

Szinaja fentről nézve

Eltűnt, mint szürke szamár a ködben!
  • 50 mm
  • Canon EOS 850D

Eltűnt, mint szürke szamár a ködben!

Hegyek, nyugalom és béke...
  • 24 mm
  • Canon EOS 850D

Hegyek, nyugalom és béke...

Látnivalók Szinaja környékén:

A Ialomiţa-barlangA Ialomiţa-barlang +6.1 km
Brassópojána telegondolávalBrassópojána telegondolával +23.9 km
Dinó park, BarcarozsnyóDinó park, Barcarozsnyó +25.6 km
A Prázsmári erődtemplomA Prázsmári erődtemplom +45.6 km

A fenti távolságok légvonalban vannak mérve, a valós távolság akár ennek a duplája is lehet. A tényleges közúti távolságokért kérem használja a kedvenc navigációs szoftverét.

Aktuális időjárás Szinaja közelében:

-3.25 ℃ fok 07:34-kor

Gyorskereső

Ha te is szereted az erdélyi képek nézegetését, érdekelnek az erdélyi látnivalók, vagy ha úgy érzed, hogy egyeznek a törekvéseink, használd te is a #Térjhazavándor hashtaget, hogy egymásra találjunk az online térben.